huiswerk maken

onze visie op huiswerk

Bij Basisschool Brugge Centrum kiezen we ervoor om het huiswerk tot een minimum te beperken. Dit komt omdat de leerstof in de klas al voldoende wordt ingeoefend. Uit verschillende onderzoeken blijkt bovendien dat extra huiswerk weinig tot geen bijkomende leerwinst oplevert. Vanaf het 3de leerjaar vinden we het wel belangrijk dat leerlingen leren plannen, ook in een soms al drukke week.

Zelfstandigheid stimuleren

Het huiswerk moet door de leerling zelfstandig kunnen worden gemaakt. We vragen ouders om erop toe te zien dat hun kind het huiswerk maakt, maar verwachten niet dat zij inhoudelijk helpen. Als het huiswerk niet is gemaakt, noteert de leerkracht dit in de agenda.

Op maat gemaakt huiswerk

Wij streven naar boeiende en aantrekkelijke taken die aangepast zijn aan het niveau van elk kind, zodat alle leerlingen een gelijkwaardige inspanning leveren. Daarnaast zorgt de klasleerkracht ervoor dat er op het platform Kabas steeds oefeningen beschikbaar zijn, afgestemd op het niveau van de leerling. Zo kunnen ze op eigen initiatief verder oefenen.

Zelfstandig stimuleren bij basisschool Brugge Centrum

Soorten huiswerk

Het huiswerk kan bestaan uit verschillende soorten taken, zoals:

• Het memoriseren van de tafels
  • Automatiseren van basisvaardigheden
  • Studeren voor een toets
  • Het leren van een gedicht
  • Technisch lezen
  • Voorbereidend lezen voor een les
  • Kleine opdrachten waarbij leerlingen wat ze in de klas geleerd hebben, in hun eigen omgeving herkennen en toepassen
  • Informatie verzamelen
Soorten huiswerk bij basisschool Brugge Centrum

Vakantiebundels

Hoewel sommige ouders en leerlingen graag een vakantiebundel willen, voorzien wij deze niet. Wij vinden dat de vakantie een periode van rust moet zijn. Wel blijven er digitaal altijd oefeningen beschikbaar via Kabas, Scoodle of Classroom, voor wie daar behoefte aan heeft.

Vakantiebundels bij basisschool Brugge Centrum